טיפול והתמודדות עם מצבי החלקה לרובנו אינו דבר שבשגרה. רוב נהגי ישראל אינם עוברים הכשרה של התמודדויות במצבים מסוכנים כגון כניסה לסיבוב במהירות גבוהה. לנהג ה"רגיל", שאינו נהג מקצועי ולא עובר אימוני נהיגה מתקדמת לעתים קרובות, מצב החלקה הוא מבהיל, מסוכן ומשתק.
החלקה היא אחד הגורמים העיקריים לתאונות דרכים ומחקרים בינלאומיים מוכיחים כי 40 אחוז מתאונות הדרכים הקטלניות הן תוצאה של החלקה.
מהי מערכת בקרת יציבות ESP לרכב
מערכת esp לבקרת יציבות הינה מערכת אשר מזהה פעולות חריגות של הרכב ושל הנהג ומטרתה לתקן ולייצב את הרכב במצבי החלקה שונים וזאת באמצעות שליטה והפעלה דיפרנציאלית של מערכת הבילום של כל אחד ואחד מגלגלי הרכב באופן התואם את מצב ההחלקה או ניתוק מערכת ההצתה של הרכב. המערכת מחוברת ל ABS ולמחשב המנוע (כך גם החיישנים בגלגל ההגה וחיישן תנועת הרכב). המערכת מופעלת על ידי בקרה אלקטרו הידראולית אשר משפיעה על הבלימה
ישנם סיבות רבות למצבי החלקה שונים, ביניהם היגוי ותת היגוי אשר מתרחשים בעת כניסה לסיבוב במהירות גבוהה מדי.
תת היגוי – הרכב מתקדם בקו סיבוב רחב יותר מהרצוי, במקרה כזה המערכת מזהה את תחילת הסטייה ומונעת אותה על ידי בלימת הגלגל האחורי הפנימי הקרוב לסיבוב.
היגוי יתר – הרכב מתקדם בקו סיבוב מהודק מדי מהקו שהנהג מנתב אליו את כלי הרכב. במקרה הזה המערכת תבלום את הגלגל החיצוני לסיבוב.
מרכיבי מערכת ה – ESP
- יחידת בקרה אלקטרו הידראולית.
- ארבעה חיישני סיבוב הגלגל.
- חיישן סיבוב גלגל הגה.
- חיישן סיבוב הרכב (חיישן זווית סטייה וחיישן האצה צידית).
הסרטון הבא ממחיש כיצד עובדת מערכת ESP